Een nieuwe mijlpaal voor Thuismonitoren!

200 patiënten van het Beatrixziekenhuis en uit de huisartsenpraktijken in de regio maken inmiddels gebruik van thuismonitoren.

Huisarts Evelien Kristensen (l) en POH Petra Visser (r) van Huisartsenpraktijk Dalempoort zijn enthousiast over thuismonitoren.

In juni hebben Rivas en Huisarts en Zorg een versnelde herimplementatie met de Patient Journey App afgerond. Nu mogen we een nieuwe mijlpaal vieren: er zitten 200 patiënten in onze thuismonitoringspaden!

Dit zijn patiënten uit zowel het Beatrixziekenhuis als uit de huisartsenpraktijken uit de regio, verspreid over de zorgpaden COPD, Astma, Hartfalen en CVRM.
Huisarts Evelien Kirstensen en praktijkondersteuner Petra Visser van Huisartsenpraktijk Dalempoort vertellen hierover: ‘Thuismonitoren is voor onze praktijk een manier om patiënten nog beter bij hun eigen behandeling te betrekken. Ze zijn zelf direct deelgenoot van hun metingen en krijgen zo een deel van de verantwoordelijkheid voor hun zorg terug. Dat is belangrijk en heeft een positieve uitwerking.’ De hartfalen verpleegkundigen van het Beatrixziekenhuis beamen dit.

Metingen doorsturen
Via de Patient Journey App hebben patiënten de mogelijkheid om zelf thuis metingen uit te voeren en vragenlijsten in te vullen. Deze worden direct en veilig doorgestuurd naar het digitaal team van de Zorgcentrale. Dit team biedt de patiënten begeleiding en helpt hen met technische vragen.

Het invullen van metingen en vragenlijsten in de app zorgt ervoor dat de patiënt niet per se voor controles naar de praktijk of naar het ziekenhuis hoeft komen. De zorgverleners kunnen zo op afstand een goed en constant beeld krijgen van hoe het met de patiënt gaat. Als er iets opvalt in de monitoring, is er contact tussen patiënt en zorgverlener. Op deze manier kan de zorg aan patiënten efficiënt, dichtbij, mensgericht en zinnig worden verleend.

Zinnige zorg
‘Wij verwachten in de toekomst zo steeds minder tijd kwijt te zijn aan het invoeren van gegevens. Daardoor blijft er meer tijd over voor de mensen die extra aandacht nodig hebben en voor het 'goede gesprek'. En dat is dan weer een mooi voorbeeld van zinnige en mensgerichte zorg waar iedereen baat bij heeft,’ vertellen Evelien en Petra.